Dag 1: Fietshelden maken hun naam waar - Reisverslag uit Nijemirdum, Nederland van Naomi Hartog - WaarBenJij.nu Dag 1: Fietshelden maken hun naam waar - Reisverslag uit Nijemirdum, Nederland van Naomi Hartog - WaarBenJij.nu

Dag 1: Fietshelden maken hun naam waar

Blijf op de hoogte en volg Naomi

19 Juni 2014 | Nederland, Nijemirdum

Het avontuur begint! En wel in Bussum. Het was namelijk weer eens feest bij de NS. Alle lichten op rood door een seinstoring. Anouck begon de dag daardoor met krachttraining, want fiets met zware bagage moest 2 etages naar beneden en weer naar boven worden getild. In Bussum is er namelijk nog steeds geen lift bij het station!

De Zaankanters en de Schollekop vertrokken om 9 uur vanaf Zaandam richting Zwolle. In deze prachtige hanzestad begint voor ons de tocht naar Lübeck. De treinreis liep (ondanks wat vertraging bij Anouck) voorspoedig.

In de Hanzelijn werd Anouck aangesproken door de conducteur. Waar zij dan wel niet naar toe ging?! Ehhh.. Zwolle?.
Conducteur; IEDEREEN OPSTAAN! Één van de omstanders: waarom? (met een dun stemmetje).
Conducteur; (wijst naar de klapstoeltjes) daar hoort de fiets! Hier (midden in het gangpad tegen een paal) staat hij in de weg!

Blijkbaar was het ruimte besparender om de fiets tegen 4 klapstoelen te zetten en dus 4 passagiers te laten opstaan dan midden in het gangpad waar hij niemand in de weg stond...
Juist.

Aangekomen in Zwolle kon de tocht beginnen. Anouck was 20 minuten later dan gepland ( dat viel dus mee zowaar) inmiddels ook aangekomen op station Zwolle.

Eigenlijk begon én eindigde onze reis in Zwolle bij cafe Lübeck. (Zie foto) Bestemming bereikt!

Helemaal ingepakt in onze regenkleren begonnen we de tocht vanuit de prachtige Hanzestad Zwolle. Dwars door het Engelse werk, in de 18e eeuw gebouwd als verdedigingswerk tussen de stad en de IJssel, belandden we na 20 km in Kampen waar we heerlijk geluncht hebben bij De Majesteit. We waren blij dat we na deze 20 km regen even droog konden zitten. Naomi kon niet stoppen met kijken naar buienradar en vermeldde dat het nu toch echt 'serieus droog' zou worden.
En ja, dan was het serieus droog voor 1 minuut en begon t vervolgens weer lekker te regenen. Lekkerrr weer in de regenpakken!
Thank god hadden we AGU regenpakken die ons nog enigszins droog hielden :) .

Na het leuke pontje bij Zwartsluis (waar we net aan met z'n 5'en op pasten) kwamen we via Sint jansklooster in Blokzijl. De eerste 50 km zaten erop! Hier was het weer tijd voor een terrasje, dit keer in het zonnetje die zo'n 1 minuut en 45 seconden scheen.
Hier bepaalden we ons einddoel: Nijemirdum, nog 40 km. te gaan! Via internet een bed & breakfast geboekt, gingen we weer op weg, een straffe wind pal tegen met prachtige vergezichten in de Noordoostpolder.

We besloten vervolgens in Lemmer te gaan eten in een bistro; hongerig en voldaan hadden we een over lekkere maaltijd. Wat smaakt het eten toch goed na zo'n actieve fietsdag! In de regen (again) vertrokken we voor de laatste 12 km.
Aangekomen op de plattedijk vroeg Naomi zich daarna nog wel 85x af of we echt wel op de plattedijk waren, tot Rubens ongenoegen. 'JA WE ZIJN OP DE PLATTEDIJK GVD!'. 'HOE VAAK MOET IK DAT NOG ZEGGEN'. Naomi's fiets schrok blijkbaar zo van deze reactie dat hij spontaan uit elkaar viel. Drama.
Gelukkig snel gefixed door Ruben en we konden weer gaan. Genieten op de Plattedijk!

In Nijemirdum bereikten we onze eindbestemming van vandaag, een heerlijke bed & breakfast genaamd 'Lijklamastate'. Het bed & breakfasthotel was verrassend: prachtige luxe kamers in een boerderij. Op de kamers na een lekkere douche nog even nagepraat over de dag en straks lekker slapen en veel zin in morgen! Morgen hopen we minimaal 100 km te fietsen!

Slaap lekker voor nu en graag tot morgen!

Max, Ruben, Gert , Naomi en Anouck

P.S we zijn enigszins van de hanzeroute afgeweken, ondanks de supersonische navigatie van Ruben en het Hanze routeboekje. Verdwalen is best leuk!

P.S 2: Onze iPhone 5's begeven het na zo'n 1 uur en 42 minuten. Erg fijn.

• 19 Juni 2014 - 23:37

Oma Hanneke:

Waarom viel Naomi haar fiets uit elkaar en waar bleef Naomi ? Waren jullie verdwaald en was het toch de platte dijk niet.? Ruben een beetje lief tegen Naomi hoor anders pak ik de trein en ga ik verder mee bij jouw achterop

• 19 Juni 2014 - 23:40

Linda:

Zo fietshelden ...... Jullie eerste dag zit erop. Wat leuk om te lezen hoe zo een dag verloopt.Op en top genieten zo te horen . En een beetje regen dat deert jullie niet he? Veel plezier morgen en ik ben nu al weer benieuwd naar het volgende blog. Liefs Linda

• 19 Juni 2014 - 23:47

Jannij:

De kop is eraf. Meteen al veel meegemaakt en gezien. Dat belooft wat voor de volgende dagen. Ik lees het graag. Succes Jannij

• 20 Juni 2014 - 06:47

Hanneke Dammer:

Heel veel plezier op de Hanzeroute. Een geweldig mooie tocht waarin jullie vast en zeker veel gaan genieten! Ben erg benieuwd naar jullie verdere avonturen.

• 20 Juni 2014 - 07:35

Joke Van Vuure:

Lieve Fietshelden ik heb jullie verslag gelezen, het was een mooie maar barre tocht van wege wind en regen. Een van de fietshelden is een beetje van de groffe tegen mijn kleindochter, zeg Ruben niet meer zo lelijk zijn hoor want je ziet wat de gevolgen zijn, ! een fiets die uit elkaar valt wel een beetje lief zijn. Verder wens ik jullie nog een goede reis toe met veel plezier en wat mooie weer. Liefs voor jullie allen van Oma.

• 20 Juni 2014 - 09:27

Irma:

Ik ben erg benieuwd hoe die hanzeroute gaat .En vlg mij is het vandaag wat droger.100km dat is in het zonnetje een stuk makkelijker .Gewoon de bossen in ,heb je ook niet zoveel wind Leuk verslag van " ons mooie land" ga zo door

• 20 Juni 2014 - 17:06

Nel Paulisse:

Wat kun je toch veel meemaken op een dag! Viel er nog veel te lachen? Goed dat jullie het mooie Blokzijl verlaten hebben, wij hadden daar vorig jaar 10 dagen regen!Prachtige foto´s .We zien uit naar verslag van dag 2. Groetjes

• 21 Juni 2014 - 11:28

Joke Van Vuure :

Goede morgen Fietshelden.
    Ik heb net jullie verslag gelezen en ook genoten, wat zijn jullie toch van die doorzetters echte Hollanders.Ik wens dat jullie wat beter weer krijgen, maar ik geniet er van dat jullie zoveel mooie plekjes onderweg zien. Verder wens ik jullie nog veel fietsplezier en hoop dat Duitsland gauw bereikt is, dat lees ik wel in het verslag.
    Liefs en een dikke knuffel van mij.

• 21 Juni 2014 - 18:58

Rie Van Scherpenseel:

Het was gelukkig geen stromende regen dat viel gelukkige dan weer mee, het fietsplezier zal er niet minder om zijn.
    Vandaag een prachtige dag hopelijk ook waar jullie hebben gepeddeld, veel plezier en genieten.
    Leuk het verslag en ook de foto's.
    Rie

• 21 Juni 2014 - 22:33

Simone Brugman:

leuk om jullie zo te volgen en hou de moet er in,
    Ga zo door en veel plezier met elkaar.Simone