Dag 8: Crossen door de bossen - Reisverslag uit Ratzeburg, Duitsland van Naomi Hartog - WaarBenJij.nu Dag 8: Crossen door de bossen - Reisverslag uit Ratzeburg, Duitsland van Naomi Hartog - WaarBenJij.nu

Dag 8: Crossen door de bossen

Blijf op de hoogte en volg Naomi

27 Juni 2014 | Duitsland, Ratzeburg

Het ontbijt was weer erg goed in Salzhausen! Belangrijk want de tank moet goed gevuld zijn met gezonde koolhydraten! Om 9.30 gingen we op weg. De dag begon erg fris maar het was droog. Door de lage temperatuur duurde het even voordat de knieën soepel en pijnloos draaiden... De route leidde door bossen en kronkelige paden naar Luneburg. De stad waar Bach heeft gestudeerd. Natuurlijk tijd voor koffie met iets erbij... Een stuk taart zo groot als voor 6 personen! Serieus niet normaal. Nog nooit zo'n groot brok taart gehad.
Gelukkig kunnen we het hebben...

We vervolgden de weg, en kruisten bij Scharnebeck het Elbe-Seitenkanal. Hier is een scheepslift, de grootste van Europa, waar binnenvaartschepen in een bak van 100 meter lang en 12 meter breed 38 meter hoger of lager worden getild, binnen een paar minuten! Fascinerend om te zien!

We vervolgden onze weg en besloten te lunchen in Lauenburg na 67 km. Een mooi stadje aan de Elbe. Hier alvast een hotel besproken voor de avond en ook voor de nacht in Lubeck. We wilden niet nog een Hamburger avontuur meemaken! We hadden na de lunch (vertrek om 16 uur) nog 50 km voor de boeg, dus dat moest lukken... Het kostte wat moeite om weer op de route te komen door wegopbrekingen (tijdverlies!) en fietsten kilometers lang langs het Elbe-Lubeckkanal (jaagpad), grind en zand. De fietsen kregen flink op hun donder, zo ook onze billen!

In de omgeving van Molln alleen maar bossen over grind- en zandwegen, heuvel op en af, soms heel stijl en niet te fietsen. Op een gegeven moment was het zo stijl dat we echt moesten lopen. Max probeerde nog te fietsen maar viel om.
Even later weer met 40 naar beneden en dan eindigen op kasseien, of kinderhoofdjes of varkenskoppen of hoe dat ook genoemd wordt. We werden volledig door elkaar gerammeld; niet te geloven dat de fietsen heel bleven! Wat waren we blij met onze KOGA'S!!! Echt kwaliteit! (even reclame maken). En dan daarna het gevoel van asfalt! Puur asfalt onder de wielen! Hemels! Onbeschrijflijk zo lekker!

De stemming was opperbest, we fietsten met Marokkanen, Surinamers, Hagenezen, Utrechters , Belgen, Amsterdammers... Vele dialecten kwamen voorbij; natuurlijk ook Duits (prins Bernhard...). Lachen en steeds harder fietsen.... De afstand was uiteindelijk 120 km die dag!

We werden beloond met een heerlijk hotel aan de Kuchensee (Farchauer muhle). 20.00 uur kwamen we aan. Lekker douchen, eten, natafelen, lachen en weer slapen en dromen! Er komen zoveel indrukken voorbij, dat de geest het niet helemaal kan verwerken en er vooral door Gert en Naomi veel wordt gedroomd. We zitten 30 km voor Lubeck en we weten nu zeker dat het einddoel wordt gehaald. De mannen hebben veel bewondering voor Naomi die het toch maar gaat flikken bijna 1000 km in 9 dagen!

Morgen de allerlaatste loodjes, en dan is de bestemming bereikt! (Eigenlijk vandaag dus al)

Liefs,

De fietshelden

• 28 Juni 2014 - 00:47

Linda:

Wat hebben jullie een fantastische reis met elkaar beleefd fietshelden !!!! Fijn om te lezen en horen . Ook geniet ik van de filmpjes waar twee van de fietshelden zich enorm uitsloven om het de andere fietshelden zo aangenaam mogelijk te maken . Heerlijk hoor ! Nu nog de laatste dag en dan zit het er weer op. Ik heb van afstand mee genoten van jullie prachtige fietsavontuur. Liefs Linda

• 28 Juni 2014 - 09:10

Joke Van Vuure:

Hallo Fietshelden wat heb ik een respect voor jullie, ruiom 1000 kilometer gefiets en nu in Lubeck geweldig hoor. Ik hoop dat jullie genoten hebben van de laatste wat rustige dag. k hoorde van Linda dat jullie vanavond naar een concert van Bach toe gaan, en wens jullie allen een fijne avond toe. Morgen in de tein naar Holland en jullie zullen nog veel te vertellen hebben van het avontuur Lieverds tot ziens en een goede reis terug Knuffel \oma

• 28 Juni 2014 - 10:12

Simone Brugman:

geweldig fietshelden dat kan met recht gezegd worden,ik heb erg genoten van jullie belevenissen,.Geniet vaavond van het consert van bach(max ga je een solo zinge?
    kanjers gauw tot ziens veel liefs simone

• 28 Juni 2014 - 17:54

Oma Hanneke:

Geweldig wat jullie allemaal beleefd hebben Naomi is een kanjer en zal veel conditie opgebouwd hebben Jullie zullen aan deze vacantie nog vaak terug denken Ben benieuwd hoe het orkest was van Bach Het lijkt me prachtig en interessant in die kerk te zijn waar hij altijd speelde Veel plezier nog verder en tot gauw ziens XXXX.