Dag 3: De langste dag - Reisverslag uit Bourtange, Nederland van Naomi Hartog - WaarBenJij.nu Dag 3: De langste dag - Reisverslag uit Bourtange, Nederland van Naomi Hartog - WaarBenJij.nu

Dag 3: De langste dag

Blijf op de hoogte en volg Naomi

21 Juni 2014 | Nederland, Bourtange

De dag begon weer om 07:30 met een overheerlijk ontbijt. Verse broodjes, croissants, wilde zalm, allerlei soorten vleeswaren, eieren, yoghurt, fruit, je kon t zo gek niet bedenken. Onze magen lekker vol gevuld zodat we weer lekker ertegen aan konden.

De fietstassen waren om 8.45 uur gevuld en we vertrokken onder een grijze lucht met af en toe lichte regen.

In Ureterp raakten we verzeild in het parcours van het NK wielrennen en werden we luid aangemoedigd door het publiek! Tegelijk kwamen we over de finish; we voelden ons winnaars!

Via een bosrijke route langs de hunebed in Steenbergen (!) Wonderbaarlijk hoe men duizenden jaren geleden die stenen op elkaar kreeg!

In Roden op de Brink koffie met brownie en dit keer overheerlijke appeltaart! Daarna weer verder via Peize en Eelde naar Glimmen. Gelunched in Noord Laren (ook weer lekker...)
Het landschap was totaal anders dan in Friesland, veel bossen en smalle fietspaadjes, afgewisseld door heide. De weg werd even versperd door een kudde schapen, opgedreven door Schotse collies. Prachtig om te zien. Later nog een hunebed waar Gert zeer alert op was! Bij elke steen moest er gestopt worden om te kijken of het toevallig een hunebed was. Fascinerend toch?

Ruben maakte zich lichtelijk zorgen dat we teveel koffie drinken en eten en teveel stoppen voor stenen, jassie-aan / jassie-uit, en daardoor lübeck niet gaan halen. Wees maar niet bang hoor Ruben, met elke dag minstens 100 km komen we er wel!

Bij Anloo moesten we helaas afscheid nemen van Anouck, zij ging verder naar Assen en met de trein terug naar Bussum. Anouck, we zullen je missen en vonden het HEUL gezellig dat je mee ging deze dagen!!!!

Nog even over de hunebedden:
Ooit waren deze stenen meegevoerd in de ijstijd. De ijstijd zorgde voor het ontstaan van de hondsrug, een heuvelrug van 50 km lang van Groningen tot Emmen. In dit gebied komen de meeste hunebedden voor. Hunebed betekent reuzebed, vanwege de enorme stenen... En gebouwd door reuzen.

Van Anloo fietsten we door naar Gieten (gelukkig bleef het droog...) via Gasselte naar Stadskanaal, waarschijnlijk de saaiste stad van Nederland... Na een biertje gauw weer verder, het laatste stuk naar Bourtange via Onstwedde en Vlagtwedde over fietspaadjes met een breedte van 10 cm. (spijt van het biertje...) door een prachtig gebied. Eindpunt vesting Bourtange na 120 (!) km. Prachtig met mooie 17-eeuwse woonhuizen rond het Marktplein.
Overheerlijk gegeten! Heerlijke asperges, mmmm! Genieten! De maaltijden smaken zo extreem lekker na een hele dag fietsen.
Na t overheerlijke diner moesten we nog een paar km terug fietsen naar een hotel, buiten Bourtagne.
Eindstand op de kilometerteller voor vandaag: 123 km.
We zijn nu super dicht bij de Duitse grens dus vanaf morgen zullen we onze weg in Duitsland voortzetten.

Gert en Naomi komen trouwens niet meer bij om Ruben en max die ongeveer elk accent (Haags, Surinaams, Turks) kunnen imiteren. hi-la-risch. Bekijk bij video's het filmpje van hun prachtige Surinaamse accent. Gieren!

Vandaag de langste dag van het jaar én voor ons ook een hele lange fietsdag!

Voor nu, graag tot morgen en alvast slaap lekker!

De Fietshelden

• 21 Juni 2014 - 22:49

Linda:

Wat een prachtige dag weer en wat een kilometers !!! Jammer dat jullie al afscheid van anouck moesten nemen ... En dat filmpje zo leuk dat houdt de moed er wel in hoor . Zoveel afleiding tijdens het fietsen . Die twee mannen hebben een verkeerd beroep gekozen. Slaap lekker voor nu en morgen veel plezier in Duitsland . Liefs Linda

• 21 Juni 2014 - 22:57

Anouck:

Super dat ik een deel van de route mee mocht fietsen!
    Jammer dat ik de eindstreep niet ga meemaken, want na drie dagen met de fietshelden had ik de smaak wel te pakken. Alles smaakt inderdaad beter na de hele dag in de buitenlucht en wat is Nederland mooi! Fietshelden geniet van alle komende kilometers! Kus Anouck

• 22 Juni 2014 - 08:26

Joke Van Vuure:

Lieverds ik lees dat julli disteren de langste dag hebben gehad, Naomi ik dacht dat je met Papa Max en Ruben weg was, maar ik lees van dat filmpje 2 Surinamers, alle gekheid op een stokje wat een tocht maken jullie. Dat met die wielrenners is ook leuk samen over de finish geweldig. Wat leuk dat jullie zoveel mooie dingen tegen komen zoals de hunebedden en prachtige omgevings wat zie je dan een hoop op de fiets. Lieverds dit was weer even een bericht van mij . Ik denk aan jullie en hoop op een mooie dag Heel veel liefs en een Knuffel Oma.

• 22 Juni 2014 - 11:57

Nel Paulisse:

Er wordt dus inderdaad veel gelachen. Wat een prachtige tocht tot nu toe. Alle foto's bekeken, is dat elke keer afstappen, of wordt er doorgefietst tijdens het maken van de foto? Deze digibeet zou graag de surinamers, turken en hagenezen op video willen bekijken, maar hoe kom ik erop. Ik klik me rot, maar er staat steeds geen video's beschikbaar. You tube heb ik helemaal geen kaas van gegeten. We zien en horen het wel als jullie je taak volbracht hebben. Nog veel plezier in Duitsland, goed dat er zoveel gefietst wordt, want anders zouden jullie door al dat heerlijke eten tonnetje rond thuiskomen.
    XxxxxxxNel

• 22 Juni 2014 - 17:15

Jan Elzinga:

Dag fiets helden,
    Heerlijk al jullie verhalen te lezen. Ik zie jullie al fietsen door het Drentse land, maar de routesnap ik niet helemaal. Als ikniedt beter weet zou ik denken dat jullie aan het zeilen zijn enlaverend door Nederland proberen Duitsland te bereiken. Maar het belangrijkste is dat jullie veel plezier hebben Meir elkaar. Geniet ze verder en tot de volgende.

Jan